• rosenbaum126

4 Způsoby jak budujete svoji resilience

Aktualizace: čvn 30



Co je resilience? Resilience – nebo česky také odolnost – může pro každého znamenat něco jiného. Pro někoho je to odolnost vůči pádům a neúspěchům. Pro někoho je to vytrvalost navzdory těmto nepříznivým okolnostem.


Já jsem toho názoru, že resilience je kombinace obou přístupů. Jednak potřebujeme být schopni pokračovat a nasbírat motivaci po neúspěchu, ale také je důležité se psychicky zocelit aby nás nadmíru neovlivňovali úpadky a neúspěchy. Podobně zní i oficiální definice od Americké psychologické asociace (APA).


Jednou z prvních otázek, které mě napadají, na téma resilience je – k čemu je resilience potřebná? Proti čemu by jsme měli být odolní? Většina z nás pravděpodobně musí být odolná proti pracovnímu stresu, požadavkům svých známých nebo médií. Jiný z nás musí být odolní proti tragédií v osobním nebo pracovním životem, jiným nepříznivým situacím anebo i přírodními katastrofami. Přirozeně druh nepřízně který nás zasahuje ovlivňuje i naše vypořádaní se s, a odezvu na ni.

Resilience je jako náš osobní bankovní účet. Výše odolnosti se může den ode dne lišit. Existuje také částka, pro každého trochu jiná, kterou obdržíme v jistém časovém období (tj. plat, který dostáváme jednou měsíčně). Pak se z naší výplaty strhávají platby za elektřinu, plyn a potraviny – také u každého jinak. Tyto platby jsou v analogii rezistence různé stresová které potkáváme.

Je pro nás nesmírně težké, snažit se předcházet úbytkům z našeho resilience účtu. Většina situací které si vyžadují pevné nervy jsou mimo naši kontrolu. Proto nejspolehlivější nástroj který máme na zachování pozitivní cifry na našem resilience účtu, je zvýšit svou celkovou resilience, tak aby jsme toho s chladnou hlavou zvládli víc. Díky několika malým změnám v našem životním stylu a perspektivy, dokážeme zvýšit náš "měsíční plat", a následně využit nepříznivé situace pro osobnostní a pracovní růst.


Nebojte se, většinu těchto tipů jste už slyšeli nespočetných krát, a jejich pozitivní vplyv na váš život rozhodne nekončí zvýšením vaší resilience!


1. Budujte si pevný network

Lidi jsou sociální bytosti. Pro optimální fungování potřebujeme každodenní interakce s různými skupiny lidí. Zaměřte se na kontakt s ostatními lidmi ve své komunitě. I když pracujete na dálku, vyhraďte si čas na kontakt s kolegy, zaměstnanci anebo klienty, abyste probrali vzájemné denní záležitosti. Když si s kolegy promluvíte o pracovních záležitostech, snížíte tím také napětí a další stres ve svých osobních vztazích - vaše rodina pravděpodobně nepotřebuje vědět o všem, co se ten den v práci stalo!


2. Ujasněte si svoje PROČ

Ať už se jedná o cíle v práci, v osobním životě, koníčky nebo dobrovolnictví - všichni potřebujeme něco, o co bychom mohli usilovat nebo co by podle nás mělo pozitivní dopad na svět nebo naši komunitu. Řešení obtížných situací je mnohem jednodušší, když jsme si vědomá proč to děláme. Přirozené váš cíl nemusí být spojený s problémem s kterým se potýkáte. No výhled na něco smysluplného nám biologicky snižuje vnímání ‘bolesti’ v problematických situací. Stanovte si cíl, který vás ráno vytáhne z postele a večer vám vykouzlí spokojený úsměv na tváři.


3. Všechno je to perspektivě

Je pohár polo-plný nebo polo-prázdný, je už dlouholetá debata mezi optimisty a pesimisty. Který pohled je lepší? Obojí je otázkou perspektivy. I nepřízeň osudu je často otázkou perspektivy. Zkuste se v daných situacích odpoutat od svých aktuálních emocí a podívat se na situaci z jiné perspektivy. Ačkoli jistě souhlasím, že v emočně vypjatých momentech to může být hodně náročné, aspoň pokus o získání nadhledu posílí tuto naši schopnost. Podobně jako sval, i resilience se musí trénovat. Možná si zkuste vzpomenout, jak jste v minulosti úspěšně zvládli podobně těžké situace, nebo si vybavte úspěchy, které by vám dodali sebevědomí při řešení daného problému.


4. Udělejte si čas sami na sebe

V pandemii a hektickém pracovním prostředí je nesmírně těžké stanovit si hranice pracovní doby – obzvlášť pokud pracujete na homeoffice. Nezapomínejte, že ‘time off’ vám následně zvyšuje produktivitu v práci a empatie ke kolegům a rodině. Proto nepokoušejte své hranice dlouhými pracovními hodinami a neustálým on-line režimem.

Opakování je matka moudrosti. Proto i zde musím zmínit, že základ naší resilience je dostatečný a kvalitní spánek! Určitě jste už sami na sobě sponzorovali, že s nedostatkem spánku jste náchylnější na výbuchy emocí – ať už je to pláč nebo hněv. Tak si asi dovedete představit jaký je rozdíl v zvládání závažnějších překážek s nedostatkem spánku. Obzvlášť pokud je vás nedostatek dlouhodobý.




V neposlední řadě je vždy důležité vyhledat pomoc, pokud máte pocit, že se vám situace vymyká z rukou. Zjistěte si, jaké prostředky podpory jsou vám v rámci vaší organizace k dispozici, trávíte čas se svými blízkými a nezapomeňte si udělat čas pro sebe. Rozhodne nesrovnávejte své potíže s potížemi svého okolí. Všichni jsme jedineční a každý boj je těžký pro své bojovníky. No s každým vybraným bojem jsme o něco zdatnější, odolnější a odvážnější. Právě proto je úspěšné zvládání obtížných situaci (aneb. resilience) klíčem ke dosažení osobnostního rozvoje.


Jak by jste podpořili #resilience ve svých kolektivech?


Zdroje

Building your resilience. (2021). Retrieved 15 June 2021, from https://www.apa.org/topics/resilience


Success Story - Character Lab. (2021). Retrieved 15 June 2021, from https://characterlab.org/tips-of-the-week/success-story-tips/


The Data-Driven Case for Vacation. (2021). Retrieved 15 June 2021, from https://hbr.org/2016/07/the-data-driven-case-for-vacation


The Science Behind the Powerful Benefits of Having a Purpose - Practical Neurology. (2021). Retrieved 15 June 2021, from https://practicalneurology.com/articles/2015-sept/the-science-behind-the-powerful-benefits-of-having-a-purpose




Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše