Osobní značka je něco jiného než outplacement

Aktualizace: čvn 24

O budování značky byla napsána celá řada knih a článků. Většina z nich řeší, jak formulovat příslib značky, určit hodnoty, navrhnout logo, zvolit vizuální styl, nastavit tonalitu komunikace. Osobní značku na rozdíl od té firemní nelze od začátku vymyslet. Základ už totiž máte pevně daný – je jím vaše osobnost, minulost a výsledky činorodé trakce.




Důvody, proč se snažit svou osobní značku popsat, budovat nebo vylepšit, jsou nasnadě. Díky značce a trakci výsledků jste rozeznatelní na trhu, lidé vám, mohou důvěřovat, snáze si vás zapamatují a mate lepší vyjednávací pozici pro budoucí příjmy, nebo se dostanete se k lákavějším projektům, investorům či zakázkám.


Hodně lidí si celý proces představuje tak, že si zadefinují jakési ideální já. Superbytost, které se chtějí podobat. A tenhle obraz pak prostřednictvím webu, sociálních sítí, videí, přednášek a dalších nástrojů vysílají do světa.

Rozpor tkví v tom, že takový obraz zpravidla není autentický a nesleduje hodnotu, kterou vaše zkušenost proložena ambicemi reprezentuje. Vypadá idealisticky, je příliš bezchybný na to, aby byl skutečný. Když ho navíc stavíte na vlastnostech, které ve skutečnosti nemáte, je snadné, že se v něm nakonec nepoznáte.


Jiný přístup: zevnitř ven

Pro budování osobní značky doporučujeme poctivé mapování, který by se dalo nazvat zevnitř ven. Spočívá v tom, že se přestanete snažit lámat náhodné témata a poctivě zmapujete předešlé výsledky v každé roli za posledních 7-9 let. Místo aktivního tvoření začnete naslouchat výsledkům své práce i uspokojení, kterou vám tyto projekty přinášeli. A necháte svou osobní značku, aby si našla vás - strukturovaně. Co si chcete dát ještě jednou? Na čem chcete opravdu dělat? Proč?


I když tomu možná právě teď nevěříte, vaše zkušenost je dostatečně zajímavá na to, aby se na ní úspěšná značka dala vystavět. Trochu se to podobá procesu, jakým prý Michelangelo Buonarotti tvořil své sochy: „Viděl jsem anděla v bloku mramoru, a tak jsem tesal tak dlouho, dokud jsem ho neosvobodil.“

Čím začít? Poznáním sama sebe. Souhlasím, že je to práce na celý život. Ale existují zvládnutelné návody, které vás k pochopení vlastní osobnosti hodně posunou a umožní vám získat použitelný základ. Vyzkoušejte třeba následující tři postupy.


Self Assessment

Každý člověk je unikát. Přesto existují různé rysy, které máme společné. Na tomto principu od pradávna vznikají nejrůznější typologie osobnosti. I když je jim někdy vytýkána určitá schematičnost, pro porozumění vlastní povaze představují dobrý začátek.

Váš typ vám pomůže jednak pochopit motivy vašeho chování, jednak dlouhodobou udržitelnost vaši aktualizované značky.


Formulujte si vizi, cíle a "value proposition".

Poslání je ideálně jedna věta, která vystihuje, co děláte a jaký to má smysl. Tvoří základ, na kterém můžete stavět nejen značku, ale v podstatě všechny marketingové aktivity.

Vezměte si čistý papír nebo si otevřete nový soubor v editoru.

  1. Napište si nadpis „Na čem chci dělat a co tím chci přinést?"

  2. Napište na otázku z nadpisu jakoukoli odpověď, která vám bleskne hlavou. Nemusí to být celá věta. Stačí třeba krátký slovní obrat.

  3. Pak se vyprovokujte ke kontrolní otázce: "...a proč vlastně?" ("...so what?")

Opakujte krok 1.-3. tak dlouho, dokud Vás nenapadne něco, proč vstanete od stolu a máte to chuť někomu říct. Rozdělit se o to. To je vaše poslání.


Ujasněte si, v co věříte.

Další věc, která se bude silně promítat do vaší osobní značky, jsou vaše hodnoty a váš názor. V co věříte a proti čemu naopak chcete vystoupit. Postup, který vám umožní se ke svým přesvědčením dobrat, doporučuje Kaye Putnam:

Opět nebudete potřebovat nic víc než list čistého papíru a tužku. Očíslujte si řádky od 1 do 15. Na začátek každého řádku napište „Věřím, že…“ a věty dokončete tvrzeními, která považujete ve svém životě za důležitá a zásadní. Nebojte se jít i do takových, která zdánlivě nemají přímý vztah k vašemu podnikání. Zda a jestli je do své značky zahrnout, se můžete rozhodnout později.

Ve svých prohlášeních buďte konkrétní. Místo, abyste napsali jen obecně „Věřím, že lidé by se měli cítit v bezpečí a být šťastní“, zkoumejte hranice svého názoru. Proč? Kdy? Za jakou cenu? Případně čeho se kvůli tomu musejí vzdát - jakou směnu iniciujete - co přinášíte a díky čemu? Jaký kredit vás opravňuje k tomu, co říkáte, že umíte? Jaký je váš příslib? Má vaše propozice "fix it feel"?


Sepsané hodnoty i přesvědčení, propozice vás posunou k jádru vaší značky. Můžete jejich povedenější je rovnou použít do sekce „O mně“ na Linkedin vašich webových stránek, nebo z nich čerpat inspiraci pro další texty a články.

Vyzkoušeli jste některé z uvedených postupů? Jak vám to šlo? Podělte se, prosím, v komentářích.



15 zobrazení