...aneb nač je mi dobrý program outplacement-u?
Jako Robinson s Pátkem nebo s průvodcem?
Můžete na to jít sami, ale jsou organizace, které pomohou strukturovaným programem Outplacementu . Zejména solidní zaměstnavatelské značky nespoléhají na úřady, bezplatnou službu recruitment agentury nebo více-méně zkušené živnostníky. Odpovědný HR tým připraví ve spojení s profesionálním týmem na „osobní značky“ profesionálně i lidsky výživný program s měřitelnými výsledky a jasnou strukturou. Takový program se bude od začátku zabývat vašimi individuálními prioritami, poskytne praktické nástroje, zázemí i technologie a pomůže rozkrýt oblasti, které Vás zajímají i když jste dosud neměl čas je hlouběji prozkoumat.
Pokud se organizace rozhodla investovat do takových služeb, které navigují profesionály i manažerské kádry na cestě k budoucím příležitostem je rozumné tuto „runway“ adekvátně využít. Samofinancování takto komplexní strukturované služby může být nákladnější než kvalitní zubař, ale stojí za to. Hezký úsměv umí získat sympatie, ale profesionální poradce a kouč pro vaši osobní značku a hloubkové propojení s trhem nepublikovaných pozic a projektů vás umí nasměrovat k příležitostem, které jsou k nezaplacení.
Když budete podobnou pomoc hledat, poté, co nabídnutou pomoc odmítnete, připravte se na setkání s velkými amatéry i solidními profesionály. Cesta pokusů a omylů je však v tomto období bolestivější než kdy jindy a zbytečné chyby pramenící z nepřipravenosti můžete u mnoha organizací, udělat pouze jednou. I když název služby – outplacement nebo executive outplacement – právě vábný není, budoucnost ukáže, jak dobře jste se rozhodli. Dobrý architekt osobní značky myslí na věci, které korektoři CV, i zkušený headhunter či elitní personální agentura opomíjejí. Vyvarujte se organizací, které vás „pouze“ prodávají dál.
Zde je několik rad, které pomůžou maximálně využít váš individuální outplacement u nezávislého odborného partnera. Dokáže vám zkrátit cestu k novému uplatnění, úspěšnému podnikání, nebo třeba nazřít do portfoliové kariéře nebo rolí v představenstvech či dozorčích radách:
#1 v ČR: Přistupujte ke svému „outplacement“ balíčku, jako byste si ho vybrali a platili sami. Zjistěte si, které služby jsou zahrnuté ve vašem balíčku a využijte je na maximum. Představte si, že jste studenti, kteří mají za úkol excelovat na trhu práce – pište si poznámky během rozhovorů s vaším koučem a zúčastňujte se všech akcí, které vás mohou posunut blíž k vysněnému zaměstnání.
#2 Udržujte aktivně kontakt s vaším koučem. Vztah mezi vámi a vaším koučem je jedinečný. Naši kouči mají dlouholetou praxi, znalost pracovního trhu a umí organicky vystihnout, jak na něm dokážete autenticky zazářit.
#3 Kultivujte si „mentální“ kondici. Kouč je také vaše morální a psychická opora na vaší cestě a je i váš důvěryhodný a zkušený přítel. Dokáže vám pomoct, od psaní cíleného a jedinečného životopisu a spontánního motivačního dopisu až po vyjednávání o platu při nové pracovní nabídce. Čím lépe vás kouč zná, tím lépe vám může pomoct v následujících měsících a letech. Do dnes jsem v kontaktu s některými mými klienty, se kterými jsem spolupracoval po krizi v roce 2008, 2009, 2010 nebo 2019. Teď jsou úspěšnými lídry nebo profesionály v různých zemích v Evropě i po celém světe.
#4 Využijte skupinové workshopy nabité znalostmi poskytovatele Outplacementu a potkáte tam zajímavé lidi. Navázat kontakt s lidmi, kteří jsou v podobné situaci může být zábavné, přinést svěží impulzy, ale také je také poučné. Každý náš programový balíček obsahuje několik skupinových kariérních a zručnostních workshopů, na kterých si můžete vyměnit a sdílet názory s dalšími lidmi. Z naší praxe víme, že dochází ke zkrácení procesu hledání právě u lidí, kteří navštívili i volněji strukturované workshopy a potkali se s novými lidmi.
#5 Ve dvou se to táhne líp. Požádejte svého kouče, aby vás propojil s někým, koho zná, s jedním nebo s více kontakty u organizací, které máte dlouho ve svém hledáčku, ale nemluvíte o tom. Sdílejte své sny a představy. Mluvte o nich při hledání zaměstnání otevřeně. Ptejte se, pokud vám informace chybí lidí kolem vás. Najděte si ještě někoho dalšího na „second opinion“. Třeba kamaráda ze školy, nebo někoho v podobné situaci. Samozřejmě můžete vždy zavolat svému kouči, ale budete se cítit lépe, když budete vědět, že existuje i “kámoš” v podobné situaci, kterému se můžete svěřit.
#6 Zapaluje ten kdo hoří. Zájem je nakažlivý. Při hledání příležitosti je to právě nakažlivá zvědavost, která stimuluje spontánní konverzaci bez toho, abychom lidi nutně žádali o nové místo . Diskutujte s lidmi své metody hledání, záběr zajímavých projektů, u kterých chcete nutkavě být. Když vaši posluchači pochopí, že tím hoříte, budou také zvědavi na váš příběh, jeho epizody, zkušenost, známé a nabídněte propojení, které se dá opětovat. Networking jde nejlépe přes společná témata, známé a zájem o druhé.
#7 Buďte otevření změně. Pomocí ověřených osobnostních a zručnostních testů, které zahrnuje většina našich programů, se o sobě hodně dozvíte. Zhruba ve 30% případů jsou tyto poznatky pro naše klienty natolik transformativní, že přehodnotí své kariérní cíle anebo se rozhodnou změnit obor. Nebojte se své možnosti probrat s přáteli, rodinou a udělejte si upřímnou reflexi také s našimi kouči. Můžou vám poskytnout více pohledů na stejnou věc – zejména ohledně změny, kterou zvažujete. Na začátku je poskytovatel outplacementu trošku konzultantem, později je mentorem, ale koučem se stává tehdy, když vidí a cítí, že vaše práce na změně je autonomní a máte všechny nástroje i znalosti, které vás mohou dovést k lépe rozmyšlenému a více probádanému cíli rychleji.
Ale poslední slovo máte vždycky VY.
Comentários